lördag 10 augusti 2013

Träningsledigt (Henrik)

Det träningsprogram jag nu följer har mellan fyra och fem pass i veckan, men det klarar inte min kropp av ännu så jag smyger in lediga dagar i bland där det egentligen ska vara träning. Idag har varit en sådan dag. Hela familjen spenderade ca fyra timmar på Arosvallen där vi tittade på morgondagens friidrottsstjärnor som deltog i JSM. Riktigt kul!

Här är en bild från första häckpassagen i finalen på 110 m häck för P17. Killen som leder här vann överlägset.

Men i går hann vi med ett pass tillsammans Martina och jag (som hon skrev om i går). Vi sprang inne i friidrottshallen på rundbanan. Man kan tycka att intervaller så långa som 3 km = 15 varv bör bli rätt påfrestande psykiskt, men jag har faktiskt inga större problem med att det går runt, runt, runt... och runt. Mitt pass följde ett upplägg som jag garanterat kommer köra igen 3 km + 2 x 2 km + 2 x 1 km. Tempo för respektive intervall blev:

3 km - 4:16
2 km - 4:08
2 km - 4:08
1 km - 3:53
1 km - 3:58

De sista två intervallerna sprang jag lite fortare än vad jag skulle göra enligt programmet, men det kändes skönt att klara av dessa. Jag var totalt sopslut efteråt, men lyckades ändå hålla uppe löpningen ganska bra hela tiden. Nu var ju det här som sagt inomhus på bana, vilket är betydligt bättre förutsättningar än exempelvis i ett motionsspår. Hoppet för Blodomloppet 5 km sub 20 levde efter passet, men när jag nu såg i dag att bara 9 löpare klarade det förra året blev jag lite nedslagen... och enligt tävlingsberättelser på Funbeat så verkar även 5:an vara 2-300 m längre än 5 km... Nåväl, det var första året man körde den sträckningen så de har kanske fixat det till i år. 

När jag parkerade vid Arosvallen i dag hamnade jag bredvid en bil med texten www.sverigestafetten.se på sig, så nyfiken som man är gick jag ju in och kollade vad det var. Ta gärna en titt själva och se om någon etapp går förbi där ni bor. Själv funderar jag på att anmäla mig och springa en mil här i Västerås (Lövsta - Sjöhagsvägen). 


2 kommentarer:

  1. Hoppas att arrangörerna har ordnat till längden och att du hanterar kuperingen bra.

    Utan att veta exakt hur banan går så känns det som att kuperingen är det som kan fälla dig. 5 km på kontrollmätt asfaltsbana tror jag att du hade fixat lätt. Kuperingen i spåren är dock lite oroande, men ge gärnet nu :-)!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack för stödet Lennart! :-)

    SvaraRadera