torsdag 22 augusti 2013

Vindguden gillar inte mig (Henrik)

Jag skulle vilja lämna in en protest! Eller någon form av anmälan för orättvis behandling. Väderguden... eller vindguden om det finns någon sådan (jag tänker mig honom som en fet och ful kusin till Eros som flyger omkring i sin blöja och blåser och fnittrar elakt...) har verkligen varit emot mig på sista tiden. I tisdags när jag sprang ett tempopass så hade jag en lätt bris som medvind på halva passet, men när jag skulle vända tillbaka så blåste det upp rejält och jag fick det tråkigt jobbigt att hålla det tänkta tempot. I går retades han med mig när han fixade en fin motvind på cykelturen hem från jobbet (8 km) för att sedan skoja till det med att vända vinden lagom till morgonen i morse när jag skulle tillbaka till jobbet. Styrkan lät han dock vara samma som i går, dvs storm (kanske något överdrivet).

Jag fick i tisdags erfara (eller snarare blev jag påmind om) att jag är extremt "vindkänslig" som löpare. Eller är jag det? Det kanske är så att många har problem att springa i motvind? Naturligtvis är det ingen som tycker det är lättare med motvind än medvind/sidvind/ingen vind, men jag tycker det är fruktansvärt jobbigt...

Nu har jag förmodligen inte förbättrat min relation med vindguden i och med det här inlägget, men det skulle ju vara väldigt snällt av honom om han kunde fixa lite medvind på sista rakan (ca 1,5 km) av Blodomloppet nu på måndag. Får jag medvind där och har en bra dag i övrigt så kan det finnas en liten liten chans att jag klarar 5 km under 20 min. I morgon blir det transportlöpning hem från jobbet (drygt 7 km - kan springa en annan väg än jag cyklar), som blir sista passet innan Blodomloppet. Wish me luck!

2 kommentarer:

  1. Otur med vinden där. Själv är jag värmekänslig. Något fruktansvärt väremkänslig. Är det över 20 grader så dalar tempot.

    Ang XXL nedan så är det en bra butik. Innan jag köper något så tittar jag nästan alltid på XXL först. De har de prylarna som säljer mest. tex Nike Free, Salomon terrängskor underställ, etc, etc. Det finns mycket där.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag är värmekänslig också :-) Men å andra sidan så kan jag ofta överträffa mig själv när "de yttre omständigheterna" är gynnsamma. För min del är det ca 15 grader, mulet och möjligen lite regn i luften (och vindstilla så klart), då får jag ofta en extra boost :-)

    SvaraRadera