lördag 24 augusti 2013

Avslutande intervaller (Martina)

Det sista passet inför Blodomloppet är nu gjort och det avslutades med ett intervallpass.

Pass nr 28: 2 km Uppvärming, 4x60m stegringslopp, 6x2min i tempo mellan 4.30-4.35 min/km, vila 1 min, nedvarvning 2 km.
Här gjorde jag om passet lite allt efter rekommendationer från Lennart, dvs längre vila och istället trycka på och öka med 10 sekunder snabbare per km. 10 sekunder är ganska mycket att öka och för att jag ska klara av att göra det så passade fredagens pass alldeles förträffligt för det. Varför? Herregud endast 2 minuter borde väl mina ben och mitt flås orka prestera. De tidigare intervallerna har ju inte gått så där som jag vill att det ska gå så jag hade egentligen inte allt för stora förhoppningar.

Håller mig fortfarande borta från asfalt och åkte iväg till Barkaröspåret, ett litet ynkligt spår där ett varv är knappt 2 km långt men det är någorlunda flackt på sina ställen och passar för kortare intervaller.

Jag var märkligt nog inte ensam om att köra intervaller en fredagkväll. Hade sällskap av en äldre man och när han tog av sig tröjan och började blottade sin slappa och lite rynkiga bringa var jag klar... thank God!

Efter uppvärmningen körde jag 3 stycken stegringslopp a 100 meter vilket tydligen var helt fel upptäckte jag när jag kom hem. Det handlar inte om att maxa de sista dagarna utan mer att hålla igång flåset och kraften i benen så om dessa 100 meter mot vad som skulle vara 60 meter är bra eller dåligt lär väl visa sig på måndag helt enkelt.

Jag gillar ju att tävla mot mig själv så för varje intervall så markerade jag upp hur långt jag kom för att sedan försöka komma fram dit eller längre. Så här blev det:

1. 4.26 min/km
2. 4.28
3. 4.27
4. 4.30
5. 4.22
6. 4.35   

Tillbakavägen hade en liten liten uppförs och det syns att det trots allt påverkade kilometertiden lite men jag måste för en gångs skull säga att jag är nöjd. Om det har att göra med att det var korta intervaller eller att jag har kört en del backe är svårt att säga och förmodligen en kombination av dom båda.

Nu är det vila över helgen som gäller och på sin höjd en liten promenad på söndag.

Trevlig helg alla fina!

4 kommentarer:

  1. Bra! Lycka till, och de där stegringsloppen tror jag inte kommer påverka negativt :-).

    Ska bli kul att se hur det går för er på Blodomloppet!

    SvaraRadera
  2. Vill inte säga "T-ordet" då jag är galet vidskeplig men är glad att du tror på oss. Jag är tveksam till hur det kommer att gå på måndag. Under 50 jublar jag iallafall :-)

    SvaraRadera
  3. Bra pass! Lycka till på måndag! Kommer gå jättebra - själva tävlingsmomentet brukar ju bidra till oanade prestationer! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller vi tummarna för oanade prestationer

      Radera